Background

De ce este Adelin Petrisor un autor viral sau despre construirea unui public

Autorul, se spune, își educă publicul, îl formează...după ce l-a câștigat în ipostaza asta. Dacă vorbesc despre un scriitor, atunci acesta își atrage un public al său, fidel, care zvâcnește la tresăririle sale. Restul, cei care-l citesc doar în treacăt, sunt doar potențiali sau nici măcar atât. Autorul își ține unit, aproape publicul...vei avea nevoie de argumente extrem de tari ca să-l smulgi pe unul din turma publicului. Un public este o turmă mai organizată decât o masă. Somnambulismul și hipnozele funcționează și aici, stați liniștiți, dar motivate la un alt nivel și de altfel de cauze decât în situația maselor, adevărate adunături iraționale (asta dacă ar fi să dau crezare ideii lui Tarde după care o masă este cu mult mai proastă decât un individ care face parte din ea). Ce anume cauzează sau motivează un public? Păi, tipul scriiturii unui autor, ideile lui, formația sau personalitatea sa...pot fi criterii destul de relevante pentru a ține închegat un public. Ce anume legitimează un autor? Cartea sau scriitura sa, nu? Ar trebui să fie primul criteriu: ceea ce scrii te definește, doar emiți pretenția de autor/scriitor! Ei bine, aceste mecanisme vechi încă funcționează și în prezent: autorii virali, cei care-și vând bine cărțile, și-au câștigat un public. Prin ce sau cu ce unelte se realizează atragerea, toate acestea devin chestiuni irelevante. Atunci când te gândești să scoți o carte, important este s-o vinzi, adică să-ți contruiești un public. Păi asta nu ar însemna din start să-ți suprimi scriitura, adică să scrii pentru a-ți câștiga un public, adică a te vinde bine? Câteva lămuriri, ca să nu mă înțelegeți greșit, nu am nimic cu tipii care se vând bine :)
Un cercetător nu se vinde. Dacă-și va publica rezultatele la nu știu ce editură, la secțiunea carte academică, nu va avea nimic de câștigat financiar. De ce? Păi, nu are public și nici nu va avea! Este nevoie de puțin creier pentru a-l citi și înțelege, nu?  Bine, asta dacă nu le impune studenților săi la examene să-l citeze :)) Ca atare, asta ar cam însemna că tot ce a devenit viral, în accepția dată de mine termenului prin textele mele, ar fi alterat de masă sau este de compromis din cauza faptului că poartă titulatura de produs pentru mase (publicuri aici)? Nicidecum. Trebuie să recunosc, nu avem nevoie ca toată lumea să facă parte din zona cercetării, iar produsele virale devin astfel pentru că au transmis mesaje receptate de o masă de oameni. Ce au înțeles ei din asta nu contează, scriitura respectivă le-a adus titulatura de public. Adelin Petrișor, se pare, este un autor viral (aici cu sensul că se vinde bine). Iată, un top postat de paginademedia.ro:
Top cinci cele mai vândute titluri Polirom, la Gaudeamus 2013:
  • 1O femeie iubită, de Andrei Makine
  • 2Ţara cu un singur gras, de Adelin Petrişor, la egalitate cu Tsukuru Tazaki cel fără de culoare şi anii săi de pelerinaj, de Haruki Murakami
  • 3Jurnal (două volume), de Alice Voinescu, la egalitate cu Cevdet Bey si fiii săi, de Orhan Pamuk
  • 4Filmar, de Cristian Tudor Popescu, la egalitate cu La noi, cînd vine iarna, de Mircea Diaconu
  • 5Soldaţii. Poveste din Ferentari, de Adrian Schiop, la egalitate cu volumul Cutia cu maimuţe. Jurnal, de Răsvan Popescu
Recunosc, scriu acest material după imboldul dat de o discuție pe Facebook :) Da, Adelin Petrișor se vinde bine. Motive? Unii spun că are subiecte cool, alții că are o vastă experiență, alții că e băiat fain...mai rar cei care apreciază tipologia scriiturii lui (însă sunt și din această gamă, e sigură treaba). Iată, el și-a construit un public bazat pe toate acele cauze menționate. Ce înseamnă cartea lui? Nu mă întrebați, habar nu am :) Tot ce știu este că omul și-a făcut publice anumite trăiri, experiențe din Coreea de Nord. Ați prins ideea...emoția se vinde bine. Îmi trimisesem acum câțiva ani un mini-manuscris (scriitură experimentală, cred) unui bun prieten poet din Brăila...pentru feedback. Răspunsul a venit abrupt: și emoția unde este? Eu mă gândisem prea mult la Uvedenrodele barbiliene sau la jocurile secunde articulate geometric în chip poetic. Deci, da...concluzia este că emoția, trăirea, sentimentul, chestii de genul, sunt virale. Dacă vor rezista în timp sau dacă se vor satura, rămâne de văzut. Inclin înspre saturare, după modelul produsului fabricat și viralizat: linia sa de producție se re-viralizează printr-un facelift. Ei bine, da....se poate aplica o ediție revizuită, dar când emoția e în prim plan, e musai să scoți mai bine o alta. Nu-ți poți revizui emoțiile/ trăirile/ experiențele, așa-i?  Ele, în schimb, țin foarte unit un public...

Și ca PS: Adelin Petrișor își va lansa și la Cluj-Napoca volumul. Vezi aici detalii.

Categories: Share

Leave a Reply